poniedziałek, 9 maja 2016

Książki i filmy

Jeśli lubicie czytać książki, których ekranizację można obejrzeć na dużym ekranie to oto parę pozycji, które mogę wam polecić lub też odradzić:)

Ja jestem pod tym względem lekko skrzywiona, bo po prostu uwielbiam porównywać ksiażkę z filmem i potrafię sięgnąć po książkę nawet po obejrzeniu ekranizacji - jeśli była dobra, bo przecież powieść niemalże zawsze jest lepsza:)
Może zacznę od najstarszych...

Maze Runners series by James Basher czyli Więzień Labiryntu i Próby ognia
Powiem wam tak - książki z początku bardzo interesujące i intrygujące bardzo mnie zmęczyły, bo intensywna akcja i ciągła bieganina, walki, krzyki, drama, no i pogonie tych a la zombies po prostu mnie wykończyły:( Ale na razie wyprodukowali dwie części i jeśli lubicie filmy akcji, które toczą się w przyszłości to będzie dla was dobra rozrywka:)

Wild by Cheryl Strayed czyli Dzika droga
Książka oparta na prawdziwej historii autorki, która straciła nagle matkę i nie potrafiła sobie z tym poradzić więc wybrała się w samotkną wędrówkę Pacific Crest Trail by odnaleźć siebie. Ta autobiografia jest bardzo interesująca i niesamowita, bardzo amerykańska, bo chyba żadna polka po stracie rodzica nie wpadła by na pomysł samotnej wędrówki w totalnej dziczy:) Film zrobiony dosyć przyzwoicie z Reese Witherspoon w roli Cheryl, jest dobry ale jeśli czytało się książkę pozostawia niedosyt.

Unbroken by Laura Hillenbrand czyli Niezłomny
Jeśli jeszcze nie sięgnęliście po ten tytuł to czas najwyższy!!!! To jest niesamowita historia!!!! Niewiarygodne jest, że wszystko opisane w tej książce naprawdę się wydarzyło i przeżył to tylko jeden człowiek - Louis Zamperini. Ta opowieść jest przejmująca, bardzo informująca, miejscami ekscytująca, a miejscami tak przerażająca i smutna, że zastanawiasz się jak można przeżyć taki koszmar...Film wyreżyserowała Angelina Jolie i nie dziwię się jej, że chciała zekranizować ta historie, ale moim zdaniem powinna jednak wrócić do stania przed kamerą a za nia:( Nie byłam pewna obsady, a historia opowiedziana okiem jej kamery była okrojona i bardzo spłycona, po prostu hollywodzka za bardzo. Może kiedyś ktoś bardziej uzdolniony zrobi to lepiej i prawdziwiej...

Serena by Ron Rash
Ta historia była bardzo intersująca. Rozgrywa się w latach 30-stych w Północnej Karolinie - w miejscach do których często jeżdzimy. To taka opowieść, której zakończenia nie możesz sie doczekać, bo tak jesteś ciekawa i aż boisz się, bo przeczuwasz, że komuś stanie się coś złego...
Kiedy dowiedziałam się, ze głowna rolę gra moja ulubiona Jennifer Lawrence nie mogłam się doczekać...a jak się doczekałam to się załamałam:( Film w ogóle nie oddaje klimatu, ma okrojone wątki, wszystko przedstawione jest bardzo powierzchownie i do tego zmieniono zakończenie, jakby już im się nie chciało skończyć tego filmu...Byłam bardzo zawiedziona tą ekranizacją:(

This is where are I leave you by Jonathan Tropper czyli Powiedzmy sobie wszystko 
Książka rewelacja, prześmieszna! Super dialogi, komiczne sytuacje, cięte riposty, troche sprośna i wulgarna miejscami bo narratorem jest zdradzony mąż, ale czyta się świetnie. Jeśli macie ochotę  na coś obyczajowego i naprawdę dobrze napisanego i bardzo dysfunkcyjnej rodzinie, która spotyka sie po latach i nie może ze sobą wytrzymać w jednym dachem nawet kilku dni...to sięgnijcie po tą pozycję. Nie mogłam się doczekać ekranizacji, zwłaszcza kiedy zobaczyłam obsadę: Jason Bateman, Tina Fey, Jane Fonda....ale oczywiście film nie był tak dobry jak powieść, ale był dosyć ok:)

Paper towns by John Green czyli Papierowe miasta
Sięgnęłam po tą książkę po lekturze "Gwiazd naszych wina", która mnie absolutnie zachwyciła. Jestem fanką stylu pisania Johna Greena, lubię też fakt, że opisuje on w swoich książkach młodych, inteligentnych, wykształconych i oczytanych ludzi u progu dorosłości. Ta powieść akurat opowiada o przyszłym absolwencie liceum, który zaintrygowany zniknięciem koleżanki z sąsiedztwa, w której się podkochuje od lat, próbuje ją odnależć posługując się wskazówkami, które jak mniema, mu pozostawiła... Fajnie się czyta, ciekawi cię co się stalo z Margo, trzymasz kciuki za chłopaka, śmiejesz się z perypetii bohaterów itd. Film niestety rozczarował, bo w roli Margo obsadzono modelkę, która mimo pięknej twarzy nie posiadała charyzmy opisanej w książce:( Rzecz dzieje się na peryferiach Orlando na Florydzie, ale nie zgadlibyście gdzie oglądając film:(

Still Alice by Lisa Genova czyli Motyl
O tej książce już chyba wcześciej wspominałam, bo zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Bardzo smutna, przerażająca opowieść wykładowczyni na Uniwesytecie Columbii, która walczy z nagłym atakiem choroby Alzeimera. Przeżyłam tą powieść strasznie, bo moja babcia powoli odchodzi od nas pochłaniana przez niepamięć demencji starczej. Filmu w ogóle nie polecam jeśli jesteście zainteresowani tą historią bo na ekranie została tak okrojona, że nawet wspaniała Julianne Moore nie potrafiła uratować tej ekranizacji.

Dark Places by Gillian Flynn czyli Mroczny Zakątek
To jest naprawdę mroczna powieść, bardzo przygnębiająca, ale jednocześnie interesująca i wciągająca. Główna bohaterka po latach próbuje rozwiązać tajemnicę zbiorowego morderstwa jej całej rodziny, za które został skazany jej ukochany brat. Ekranizacja jest warta obejrzenia chociaż ja osobiście nie mogę zrozumieć dlaczego w roli głownej obsadzili Charlize Theron, która absolutnie nie pasuje do opisu głównej bohaterki.....

Before I go to sleep by S. J. Watson czyli Zanim Zasnę
O tej książce najpierw dowiedziałam się jako o filmie, który poleciła mi przyjaciółka. Ale zanim obejrzałam tenże film zauważyłam że pierwowzorem była książka i ta była naprawdę dobra. Opowiada historię kobiety, która każdego dnia budzi się z absolutnym brakiem pamięci i próbuje za wszelką cenę i różnymi sposobami dowiedzieć się kim jest, i  co się jej przytrafiło. Zakończenie jest absolutnie zaskakujące. Kiedy wreszcie przyszedł czas na film moje roczarowanie było ogromne - zmiany scenariusza były olbrzymie, co mnie starsznie ziirytowało, koniec końców zasnęliśmy obydwoje z Wiesiem na tym filmie i nigdy nie skończyliśmy go oglądać:)))

Into thin air by Jon Krakauer czyli Śmierć na Evereście
Przeczytałam tą książkę słysząc, że zbliża się premiera filmu opartego o ta historię, która zdarzyła sie już lata temu. Powiem wam szczerze to jedyny przypadek kiedy film zrobił na mnie większe wrażenie niż książka. Ale jednocześnie muszę przyznać, że lektura wspomnień świadka tych wydarzeń dużo lepiej pomogła mi zrozumieć fabułę filmu.
Niemniej jednak ksiażka jest absolutnym sucharem. Nie wiem czy to kwestia tego, że napisał ja dziennikarz, który był po prostu dziennikarzem i taki ma dziennikarski styl pisania - suche relacjonowanie...czy to efekt tego, że chciał za wszelką cenę pozostać jak najbardziej obiektywny i trzymać się faktów, które były mu znane... Historia mimo, że super tragiczna i dramatyczna w swym przebiegu w ogóle nie wzbudziła we mnie żadnych emocji, miejscami była naprawdę nudna, miejscami zbyt drobiazgowa i zbyt faktologiczna. Natomiast film, który obejrzałam w kinie w 3D zrobił na mnie niesamowite wrażenie, czułam się jakbym tam była, wspinała się z nimi, kilkakrotnie miałam zawał serca i podskoczyłam z przerażenia. Polecam przeczytanie jakiegoś artykułu o całej tej tragicznej wyprawie, żebyście mieli pojęcie o co dokładnie chodzi i co się stało, ale potem zobaczcie film!

The Martian by Andy Weir czyli Marsjanin
Wow i jeszcze raz wow!!! Super ksiażka, jedna z najlepszych powieści jakie w życiu czytałam. Film też dobry, mimo, że okroili parę wątków, jest naprawdę dobry. Wspaniała obsada - Matt Damon w najlepszym wydaniu i tak pasuje do tej roli, że nie wyobrażam sobie nikogo innego. Historia amerykańskiego astronauty pozostawionego przez przypadek na Marsie przez reszte załogi. Książka jest bardzo techniczna i miejscami musiałam strasznie wysilać swój intelekt by zrozumieć niuanse fizyczne, chemiczne, matematyczne...ale warto wysilić mózgownicę bo cała historia jest zupełnie niesamowita!!!! Bardzo polecam!

The Danish Girl by David Ebershoff czyli Dziewczyna z portretu
Film nominowano do oskara i Alicia Vikander zdobyła statuetkę - ale nie wiem czy zasłużenie...
Książka była przejmująca i smutna, opowiada historię pierwszej próby zmiany płci przez duńskiego malarza Einara Wegenera i opowiedziana jest z perspektywy jego żony, która wspierała go podczas jego przemiany, mimo, że oznaczało to koniec jej małżeństwa i utratę ukochanego małżonka.
Niestety w filmie uproszczono całą historię, zminimalizowano cierpienia, skrócono cały proces, dlatego nie wiem dokładnie za co ta aktorka dostała tego oskara....

The price of salt by Patricia Highsmithczyli Carol
Zaintrygowała mnie krótka wzmianka o ekranizacji tej powieści i postanowiłam przekonać się czy rzeczywiście jest tak interesująca jak się wydaje z krótkiej zajawki. I rzeczywiście powieść jest na swój sposób ciekawa, ma swój własny klimat, ale jest też trochę nudnawa i długo ją czytałam. Opowiada o młodej dzieczynie w Nowym Jorku chyba w latach 50-tych, która mimo, że jest w związku z mężczyzną popada w totalną fascynację  dojrzała kobietą, która jest w trakcie rozwodu... Podobało mi się zakończenie, może dlatego, że wreszcie do niego dotarłam:))) A na filmie zasnęłam:( i nie wiem czy kiedyś dokończę....

The 5th wave by Rick Yancey czyli Piąta fala
Przyznaję, że zaintrygował mnie początek i byłam ciekawa rozwoju sytuacji i losów głownej bohaterki, ale im dlużej czytałam tym bardziej sie rozczarowywałam:( Taka tam powieścina o młodej dziewczynie po ataku pozaziemskiej cywilizacji na ziemię jak to zostaje sama z bratem i próbuje go wyratować z rąk opraców. Film akcji, jak sie naprawdę nudzicie i nie macie nic innego na składzie:)

Allegiant czyli Wierna z serii Niezgodna
Ostatnia z tej serii i niestety najmarniejsza. Książka też nie była najlepsza, nudnawa juz miejscami i chyba dlatego twórcy ekranizacji postanowili ją trochę podrasować i pozmieniać sobie - przez co jest może bardziej interesująca i bardziej komercyjna ale fakt, że całkowicie zmienili zakończenie mnie zdziwił. Kino akcji średniej klasy.

Brooklyn by Colm Toibin
Coś pięknego! Bardzo polecam, szczególnie emigrantom!!! Jeden z najpiękniejszych filmów jakie widziałam i jest równie dobry jak książka. Film obejrzałam pierwszy i zachwycona sięgnęlam po książkę i film chyba podobał mi się bardziej. Wspaniała obsada, zwłaszcza w głownej roli - Saoirse Ronan, jako irlandzka emigrantka w Nowym Jorku jest wspaniała, prawdziwa, wzruszająca. Płakałam na tym filmie i po filmie, bo to była również moja historia i ja też tak tęskniłam za rodziną i domem, aż zdałam sobie sprawę w pewnym momencie, że mój dom jest tutaj. Obejrzyjcie go koniecznie!!!

Przeczytałam też parę innych książek, ale czekam na ich ekranizację, więć zdam wam relację jak tylko obejrzę film. Ale mogę wam polecić juz teraz " Dziewczynę z pociągu" Pauli Hawkins i "Me before you" Jojo Moyens.

4 komentarze:

  1. Hej, podgladam Was od dawna, a ze temat mi bliski (uwielbiam czytac:) odwazylam sie przywitac :) Dzieki za liste filmow na pochmurne wieczory. Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alez nie ma za co:) Jak znasz jakies polskie tytuly ktore polecasz to daj cynka, bo niestety juz sie tak nie orientuje w ksiazkowych nowosciach polskich od kiedy wyjechalam z Polski:( Pozdrawiam!!!

      Usuń
  2. Kompletnie nie na temat, ale piszę tu, żeby zostało zauważone ;) Od lat czytam już Twojego bloga i z zachwytem patrzę na Wasze życie na Florydzie i na to jak sobie dzielnie radzisz z obowiązkami (przeróżnorakimi :-) W tym roku jak dobrze pójdzie i konsul da ;), wybieram się z kuzynką na ok. 2 tygodnie do wujka do Clearwater. Jesteś specem i najlepiej podpowiesz co jest takim MUST SEE w Waszych okolicach. Pozdrawiam, Juta :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy Juta, daj znac jak juz bedziesz miala ten wyjazd zaklepany a ja podsune ci pare pomyslow na wakacje :) Pozdrawiam!!!

      Usuń